Wat gebeurde er in juli op social media?

Juli, de maand waarin het weer zomervakantie is! Maar niet alleen de zomervakantie was afgelopen maand trending topic. Wij zetten voor je op een rijtje wat er in juli allemaal speelde op social media!

De Face-kini

Zoals we eerder al noemden was de zomervakantie een belangrijk onderwerp op social media afgelopen maand. Zo kwam RTL Nieuws met de opmerkelijke face-kini. Lekker bruin worden? Niet voor de Chinezen! Een bruine huidskleur is hier namelijk een teken van armoede

facekini

#staystrongappie

De hashtag #staystrongappie werd in maar liefst 200.000 berichten gebruikt in juli. Op 8 juli, tijdens een oefenwedstrijd van Ajax tegen Werder Bremen, verloor de 20-jarige Ajacied Abdelhak Nouri zijn bewustzijn. Ajax liet die avond weten dat het ging om een hartritmestoornis. Op 13 juli werd bekend dat hij ernstige en blijvende hersenschade heeft opgelopen. Op deze dag kwamen de meeste berichten over hem naar buiten, namelijk 50.000. in binnen- en buitenland werd meegeleefd met Abdelhak.

staystrongappie

Dag, dappere Tijn

We kennen hem allemaal nog van zijn ludieke nagellak actie tijdens 3FM Serious Request, Tijn Kolsteren. Hij leed aan hersenstamkanker en haalde met zijn actie ruim 2,5 miljoen euro op voor kinderen met longontsteking. Youp van ’t Hek zette vervolgens een actie op waarbij voor € 10,- een potje nagellak besteld kon worden. De opbrengst hiervan ging naar Stichting Semmy. Een stichting die zich inzet voor kinderen met hersenstamkanker. Op 7 juli kwam helaas het trieste nieuws dat dappere Tijn was overleden. Het overlijden van de bijna 7-jarige jongen zorgde voor een explosie aan online berichten. Op 7 juli kwamen er meer dan 42.000 berichte online over Tijn.

 

MH17 herdenking

17 juli 2014 was de datum dat vliegtuig MH17 uit de lucht werd geschoten. Op die dag verloren 298 mensen het leven. Op 17 juli 2017 werd daarom een nationale herdenking gehouden in de Amsterdam RAI. 1600 nabestaanden waren hierbij aanwezig. De herdenking werd rechtstreeks op NPO1 uitgezonden en er kwamen meer dan 11.000 berichten binnen over de MH17. Dat is ruim 4.000 meer berichten dan vorig jaar wat waarschijnlijk te maken had met het monument in Vijfhuizen dat onthuld werd.

 

Nederland in de ban van Nijmeegse Vierdaagse

Ook het grootste wandelevenement van de wereld, de Nijmeegse Vierdaagse, vond weer plaats in juli. Van 18 tot en met 21 juli was dit evenement weer een belangrijk onderwerp op social media. Op de eerste dag was het evenement het meest populair. Er kwamen die dag bijna 7.000 berichten online over de Vierdaagse. Wel is het een stuk minder dan vorig jaar. In 2016 kwamen er namelijk 38% meer berichten online over de Nijmeegse Vierdaagse.

nijmeegse vierdaagse

Facebook beperkt gebruikers in link preview berichten

Facebook is een populair medium en groeit nog steeds enorm. Daarbij wordt Facebook helaas ook veel misbruikt voor de verspreiding van verkeerde informatie of vals nieuws. Om dit tegen te gaan heeft Facebook besloten om de mogelijkheden van het aanpassen van een link preview in een bericht te verwijderen.

Dit zorgde ervoor dat in juli de mogelijkheid tot het aanpassen van de link metadata (titel, omschrijving en afbeelding) van alle berichten verwijderd werd. Facebook geeft aan bezig te zijn met oplossingen maar tot die tijd moeten berichten anders opgemaakt worden. Het is nog niet bekend wat voor gevolg dit gaat hebben op de resultaten.

Nu ook video’s delen op LinkedIn

Waar het bij alle grote sociale netwerken als mogelijk was op video te plaatsen, is LinkedIn daar in juli als laatste grote sociale netwerk nu ook mee begonnen. Voor nu is dit alleen nog mogelijk via de mobiele applicatie en zullen de video’s automatisch zonder geluid worden afgespeeld. De video’s kunnen maximaal 10 minuten lang zijn maar aanbevolen wordt een video tussen de 30 seconden en 5 minuten. Deze nieuwe functie wordt de komende maanden beschikbaar gemaakt voor alle gebruikers wereldwijd.

 

 

 

 

 

Contact

Add Social

De Corantijn 27f, 1689 AN Zwaag
T: 0229 763 000