Trends en tips voor de tweede helft van 2019

De eerste helft van 2019 is alweer voorbij. De tijd staat niet stil en de ontwikkeling ook niet. Wat kunnen we in de tweede helft van dit jaar verwachten op het gebied van social mediatrends?

 

Stories essentieel voor zichtbaarheid op Instagram

Instagram wordt steeds populairder. In 2019 telt het platform ruim 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Een toename van maar liefst 600.000 actieve gebruikers op Instagram ten opzichte van 2018.

Met name Instagram Stories zijn een succes: content die na 24 uur weer verdwijnt (tenzij je deze aan je hoogtepunten toevoegt op je profiel). Deze vergankelijke content sluit goed aan op hoe we tegenwoordig content consumeren en het speelt in op de ‘fear of missing out’. Je krijgt realistische, authentieke en persoonlijke beelden te zien, wat voor veel gebruikers een fijne aanvulling is op de gelikte beelden die in hun feed verschijnen.

Stories zijn essentieel voor de zichtbaarheid van jouw profiel op Instagram, maar vergeet daarbij niet je normale foto’s. Wil jij ook zichtbaar worden met Instagram en een mooi profiel opbouwen? Wij helpen je hier graag bij.

 

Belangrijke ontwikkelingen

Een ontwikkeling om in de gaten te houden is Instagram Checkout: met deze functie koop je kleding en andere producten via Instagram zonder het platform te verlaten. Ook het verbergen van likes op foto’s is een nieuwe functie die momenteel in verschillende landen getest wordt.

Vanwege de alsmaar groeiende populaireit van videocontent verwachten we dat Instagrams livestream-functie in gebruik toeneemt. Op het moment zet slechts 10% van de marketeers Instagram Live in, wat betekent dat er nog veel gebied gewonnen kan worden. Zoek je hulp bij videomarketing? Add Social helpt je graag.

 

Facebook blijft belangrijk voor adverteerders

Facebook daalt dit jaar weliswaar voor het eerst in gebruik, maar voor marketeers blijkt Facebook Ads veruit nog het belangrijkste platform. Hierbij wordt met name gericht op bereik omdat het organisch bereik enorm is gedaald in de afgelopen jaren. Facebook blijft met name relevant voor bedrijven die zich op een oudere doelgroep richten.

Het advertentieformat wordt aangepast in augustus en het advertentieprogramma wordt transparanter, waardoor er meer informatie over je eigen advertenties te zien is maar ook over de advertentiestrategie van concurrenten.

 

LinkedIn doet mee met livevideo

LinkedIn Live komt eraan. Momenteel wordt de videodienst in Amerika uitgerold als test. Als de resultaten positief zijn, zullen Nederlandse bedrijven deze functie ook in kunnen zetten. Deze nieuwe functie is met name interessant voor interviews, Q&A’s, conferenties, webinars en beurzen. Meer informatie vind je hier.

Verder kun je nu ook mensen volgen in plaats van direct een connectie aan te gaan en je kunt documenten delen zoals uittreksels. LinkedIn biedt daarnaast ondersteuning bij sollicitatiegesprekken, wat nu alleen nog in Engelstalige landen beschikbaar is, met de meest gestelde vragen bij een sollicitatie en advies over hoe je hierop kan antwoorden.

 

Adverteren op Pinterest

Pinterest heeft sinds 4 april 2019 ook een adverteerfunctie. Bedrijven kunnen zich hierbij richten op merkherkenning, videoweergaven, verkeer en appinstallaties. In 2019 telt het platform maandelijks 3,5 miljoen actieve Nederlandse gebruikers, een stijging van 18% ten opzichte van 2018. Indien Pinterest goed aansluit op jouw bedrijf is dit kanaal zeker een aanrader om in te zetten. Onze social mediaspecialisten helpen je hier graag bij.

 

Vergroot jouw waarde

In de tweede helft van 2019 is het dus van belang om je te richten op Instagram Stories, indien je deze nog niet inzet op je Instagramkanaal. Zorg dat het aansluit op de waarden van jouw bedrijf en dat je in je verhaal authentiek en persoonlijk bent. Facebook blijft belangrijk voor adverteren, met name gericht op een oudere doelgroep. Ook via Pinterest is het nu mogelijk om te adverteren. Videocontent neemt een steeds grotere plek in op social media en dat is terug te zien in de nieuwe feature van LinkedIn.

Wil je aan de slag met deze kanalen maar weet je niet hoe? Onze specialisten helpen jou hier graag bij. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op!

Door:


Contact

Add Social

De Corantijn 27f, 1689 AN Zwaag
T: 0229 763 000