Social media in de zomermaanden

Yes, de zomer staat voor de deur! Dat betekent mooi weer, zonnige uitjes en drankjes op het terras. Op je persoonlijke social media tijdlijnen verschijnen zomerse vakantiekiekjes en zelf plaats je een story van een heerlijk dagje strand. Maar wat gebeurt er ondertussen met de social mediakanalen van je bedrijf? Heeft het zin om tijdens deze periode actief bezig te zijn met bedrijfskanalen? Het antwoord is: JA! Wil je weten hoe je social media effectief kunt benutten tijdens de zomerperiode? Lees dan verder!

 “Er is toch niemand die het leest!”

Dit is het meest gebruikte excuus van ondernemers die hun sociale mediakanalen tijdens de zomer op een laag pitje zetten. Werknemers gaan op vakantie en sommige bedrijven sluiten zelfs hun deuren. Werk wordt voorbereidt of overgedragen maar een belangrijk onderdeel wordt vaak vergeten: social media.

Niet slim, als je bedenkt dat social media wordt beschouwd als een van de belangrijkste marketingkanalen dat steeds meer gericht is op e-commerce. Je verwacht het misschien niet, maar tijdens vakanties neemt het social media gebruik juist toe! Mensen zijn vaak een langere periode vrij, plaatsen meer foto’s en zijn dus langer en vaker actief op sociale media zoals Facebook en Instagram.

Wat kan ik doen tijdens de zomer?

Nu je weet dat er tijdens de zomer genoeg mensen uit jouw doelgroep online zijn, kun je daar op in spelen. Bijvoorbeeld door een nieuw platform op te starten, sociale media in te zetten als klantenservice of om een actie te starten. Wij leggen uit hoe je dit doet!

Nieuw social media platform opzetten

Gebruik de zomermaanden om een nieuw kanaal op te starten en uit te proberen. Ben je alleen actief op Facebook? Probeer dan een start te maken met Instagram! Tijdens de wat rustigere zomerperiode op kantoor is er genoeg tijd over om je te verdiepen in een nieuw platform die interessant kan zijn voor de organisatie.

Kom in contact met de klant

Facebook, Instagram en Twitter vallen niet voor niets onder sociale media. Gebruik je account om vragen van klanten te beantwoorden en stimuleer interactie! Dit kan je doen door een post of blog te schrijven met tips of feiten over jouw branche. Reageren op klanten verbetert de relatie en heeft dus een positief resultaat!

Start een actie

De zomer leent zich voor een leuke promotie- of kortingsactie! Aan deze actie kun je bepaalde voorwaarden stellen, zoals liken of delen, die zorgen voor meer verkeer naar jouw social media kanaal. Start bijvoorbeeld een winactie met een prijsvraag en laat mensen jouw bericht liken, delen of er andere mensen in taggen.

En wat als je weinig tijd hebt?

Is de zomer voor jouw bedrijf juist een drukke periode? Of heb je een lange vakantie op de planning staan? Zorg er dan voor dat je de weinige tijd die je hebt wel optimaal benut! Maak van te voren een contentkalender met een aantal berichten die je tijdens de zomer wilt plaatsen. Zo zorg je er voor dat jouw sociale mediakanalen niet in de doofpot worden gestopt en je niet vergeten wordt, zonder dat je er tijdens de zomer veel tijd aan kwijt bent!

Kun je wel wat hulp gebruiken met het bijhouden van jouw social mediakanalen? Neem dan contact met ons op!

Door:


Contact

Add Social

De Corantijn 27f, 1689 AN Zwaag
T: 0229 763 000