Europese sites met Facebook like-knop verantwoordelijk voor datadeling met Facebook

Heb jij een vind-ik-leuk-knop van Facebook op je website? Dan ben je verantwoordelijk voor het doorsturen van persoonsgegevens naar het sociale netwerk. Dit heeft het Europees Hof van Justitie op maandag 29 juli 2019 bepaald.

 

Toestemming om gegevens te delen

Europese websites moeten gebruikers expliciet om toestemming vragen om hun gegevens met Facebook te delen via de like-knop. Zowel de sitebeheerder als Facebook zijn namelijk verantwoordelijk voor het verzamelen en doorsturen van de persoonsgegevens van websitebezoekers. Die informatie wordt gebruikt om bijvoorbeeld een profiel samen te stellen voor gerichte advertenties. De sitebeheerder wordt echter niet verantwoordelijk gehouden voor wat Facebook later zelf met die gegevens doet.

 

Vooraf informeren

Zelfs als de bezoekers niet op de like-knop drukken of überhaupt geen Facebook-pagina hebben, dan nog worden gegevens over hun internetgedrag en hun IP-adres automatisch naar Facebook doorgestuurd. Daarom moeten bezoekers nu van tevoren geïnformeerd worden dat hun gegevens verzameld en gedeeld worden met Facebook én ze moeten hier akkoord mee gaan. 

Het Europees Hof deed deze uitspraak in een zaak over de Duitse webwinkel Fashion ID, die net als vele websites een Facebook like-knop heeft. De Verbraucherzentrale NRW, een consumentenbond uit Noordrijn-Westfalen, vindt dat Fashion ID de privacywet hiermee schendt. Het Duitse gerechtshof zal vervolgens een oordeel vellen, maar hier kan wel een staartje aan zitten voor Europese websites.

 

Melding op website plaatsen

Voor Nederlandse websites verandert er niet zo veel: de toestemming is namelijk al in onze cookiewetgeving ingebouwd. Maak jij je toch zorgen of beheer jij je site buiten Nederland? Neem dan contact op met reclamebureau ipsis, die kunnen je hierbij helpen!

Contact

Add Social

De Corantijn 27f, 1689 AN Zwaag
T: 0229 763 000