En nu? Social mediatrends en tips voor de rest van 2018!

De vakanties zijn voor de meesten helaas alweer voorbij. Het normale leven is weer begonnen en we pakken allemaal onze werkzaamheden weer op. Is er iets veranderd op het gebied van social media na jouw vakantie? Wat zijn jouw doelstellingen voor de rest van het jaar? En hoe staan deze ervoor? Wij brengen je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en handige tips op het gebied van social media. Zo kun jij vanuit jouw vakantie weer vlammen op kantoor!

Social mediatrends

De spelregels voor social media zijn de afgelopen jaren drastisch veranderd. Wat je vroeger deed om resultaten mee te behalen, werkt vandaag de dag een stuk anders. Zo is het aantal social media shares sinds 2015 gehalveerd, is de websitetraffic via social media ook behoorlijk gedaalt, neemt de betrokkenheid af en wordt content steeds meer privé gedeeld, populaire onderwerpen verzadigen snel op social media. Maar daarentegen plukken websites met originele en specialistische content de vruchten, kan er veel winst behaald worden met het toevoegen van backlinks in content, wordt er meer content op LinkedIn gedeeld en is het tijdstip en de vorm van content steeds belangrijker geworden.

Hoe deel jij jouw content? En hoe kun je dit anders doen om meer betrokkenheid en verkeer naar jouw website te realiseren? Hoe kun jij jezelf onderscheiden van jouw concurrenten? Neem jouw content strategie onder de loep en start fris aan de rest van 2018.

 

De veranderingen rondom Facebook en de uitdaging met het algoritme

Ook bij Facebook hebben ze niet stilgezeten. Begin 2018 kondigde Facebook al aan posts van bedrijven te beperken in de tijdlijn. Ook het soort content dat je deelt, maakt het verschil voor de algoritme. Maar hoe maak je hier als bedrijf nu slim gebruik van?

Zet bijvoorbeeld inhakers in, deze leveren meer engagement op en kunnen een waardevolle toevoeging zijn voor jouw content strategie. Maak daarnaast content die de lezer verder kan helpen, gebruik Facebook voor directe interactie met jouw doelgroep, steek meer tijd en energie in het organiseren van engagement met jouw doelgroep en zorg ervoor dat je ruimte geeft aan onderlinge dialogen.

 

Instagram: Stories , highlights en IGTV

Instagram kan niet achterblijven en paste ook het algoritme aan. De feed wordt nu opgebouwd op basis van 3 factoren namelijk interesses, nieuwheid, relatie. Er zijn nu meer posts van vrienden en familie getoond. Daarnaast wordt er ook gekeken naar hoe vaak je jouw Instagram app opent, hoeveel mensen jij zelf volgt en hoe lang jij Instagram gebruikt. Hoe vaker en hoe langer jij Instagram gebruikt, des te meer zul je te zien krijgen.

Om het beste uit jouw Instagram account te halen zijn er een aantal gratis tools die jou hierbij kunnen helpen. Zet jouw account om naar een Instagram Business-account, en bekijk eens de tools Crowdfire, Squarelovin, Later en gebruik de juiste hashtags met Hashtagger.

Met Instagram Stories kun je jouw doelgroep sneller bereiken. Ook hiervoor zijn een aantal creatieve toepassingen. Maak gebruik van een gifjes-challenge, maak je eigen gifjes, vertel een verhaal van begin tot eind, doe een story take-over en/of trek de aandacht met een quiz.

Stories verdwijnen na 24 uur maar je kunt ze ook opslaan als highlight. Deze blijven zo lang staan als je wilt. Voor de highlights kun je ook mooie covers maken.

Ook lanceerde Instagram eind juni haar eigen videoplatform: Instagram TV (IGTV). Hiermee kun je langere verticale video’s van maximaal 10 minuten delen met je volgers. Heb je een groter account? Dan kun je zelfs video’s delen van maximaal 1 uur! Wil je meer doen met jouw Instagram account? Dan is dit zeker de moeite waard om verder uit te zoeken.

 

Nieuwe ontwikkelingen op LinkedIn

De afgelopen tijd is LinkedIn druk bezig geweest met een aantal nieuwe (privacy)instellingen. Hierdoor hebben gebruikers nu meer keuze in advertentievoorkeuren, advertenties buiten LinkedIn, profielgegevens voor het personaliseren van advertenties, gegevens die verzameld worden op LinkedIn, gegevens van derde partijen, copy-paste van jouw cv, leesbevestigingen in de berichten box, de online status en het aantal uitstaande sessies.

Voor bedrijven wordt zichtbaarheid op LinkedIn steeds lastiger. Hoe kun je dan toch opvallen met jouw campagnes? Bereik jouw doelgroep op het juiste moment met een aantrekkelijke advertentie, breng een discussie op gang en toon lef!

 

Op welk platform bevindt jouw doelgroep zich?

We zijn social media nog lang niet beu. Hierdoor is het het perfecte middel om jouw doelgroep mee te bereiken. Maar waar bevindt jouw doelgroep zich vandaag de dag?

WhatsApp en Facebook zijn nog steeds de belangrijkste en meest gebruikte social mediakanalen. Alleen babyboomers van 57-72 lopen hierin nog wat achter maar de achterstand op jongere generaties wordt steeds kleiner.

Op Instagram zien we vooral een stijging die met name te danken is aan millennials (22-36 jaar). Zij gebruiken daarnaast ook veel Snapchat. Hoewel Snapchat op dit moment nog voornamelijk gebruikt wordt door digitieners (14-21 jaar), is de gemiddelde leeftijd van de Snapchatgebruiker afgelopen jaar flink gestegen.

Generatie X (37-56 jaar) houdt zich tegenwoordig ook steeds meer bezig met visuele social media. In deze doelgroep is vooral een stijging te zien in het gebruik van Pinterest.

LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt door millennials (22-36 jaar) en generatie X 937-56 jaar), de doelgroep die volop bezig is met de ontwikkeling van hun carrière. Het gebruik van LinkedIn is de afgelopen jaren weinig veranderd.

Op Twitter zitten vooral millennials (22%), en generatie X (23%). Digitieners (13%) en babyboomers (15%) vinden dit platform een stuk minder interessant.

 

Instagram Shopping

Goed nieuws voor webshops! Dankzij het nieuwe Instagram Shopping kun je als bedrijf producten taggen in jouw feed. Dit maakt het gemakkelijk voor jouw doelgroep om het product direct te kopen in jouw webshop.

 

Influencer marketing: interessant voor jou?

Influencers zijn hot! Zij hebben vaak een enorm bereik en dienen als rolmodel voor jouw doelgroep. Wel is het zo dat influencers een verkeerd beeld kunnen schetsen omdat zij betaald worden voor het promoten van een product. Daarentegen kan het, wanneer je zorgt voor een goede match met jouw bedrijf, ook erg veel doen voor jouw onderneming. Denk goed na, is influencer marketing iets wat ik nodig heb? Of zal het niet het resultaat behalen dat je had gehoopt? Maak weloverwogen keuzes en beslissingen.

 

WhatsApp zakelijk gebruiken?

Begin dit jaar is WhatsApp Business uitgerold voor Android-gebruikers. Hiermee is het mogelijk om een zakelijk account aan te maken waardoor je direct, persoonlijk en snel contact kunt hebben met jouw klanten. Maak jij hier al gebruik van?

 

Wil je de laatste maanden van 2018 effectief aanwezig zijn op social media met jouw bedrijf? Maar weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je hierin ondersteuning nodig? Neem dan contact met ons op!

 

Contact

Add Social

De Corantijn 27f, 1689 AN Zwaag
T: 0229 763 000