De social mediatrends van 2018

2017 is alweer bijna voorbij, tijd om dus vooruit te kijken naar de mogelijkheden en vernieuwingen van het komende jaar op social mediagebied. Het belooft een interessant jaar te worden waarin social media een nog grotere rol gaat spelen voor merken en marketeers. Benieuwd naar de social media trends van 2018? Je leest het in dit artikel!

 

Videocontent en livestreaming

Videocontent is momenteel al heel hot, maar videocontent zal in 2018 waarschijnlijk nog veel meer gebruikt worden. Technologiebedrijf Cisco verwacht zelfs dat van al het internet traffic in 2019 maar liefst 80 procent video zal zijn. Dit is de komende jaren natuurlijk een kans voor bedrijven, zij moeten meer en meer aan videocontent gaan doen om hun doelstellingen te behalen.

Wil jij met jouw bedrijf actueel zijn met videocontent? Ga dan over tot livestreaming. Facebook, Instagram, Twitter en YouTube, dit zijn voorbeelden van diverse social mediaplatforms die een podium bieden voor livestreaming. Dat livestreaming aantrekkelijk is voor bedrijven blijkt uit de volgende cijfers:

  • 80% van de mensen kijkt liever naar een video dan dat ze een blog lezen.
  • Maar liefst 45% van de kijkers zou betalen voor live, exclusieve on-demand video van een favoriete spreker.

Je kan livestreaming op veel verschillende manieren inzetten, bijvoorbeeld voor productlanceringen, aanbiedingen, belangrijke aankondigingen en vraag- en antwoordsessies.

 

Mobile ready content

Wat door veel organisaties nog onderschat wordt is de mobiele revolutie op social media. Meer dan 80 procent van de tijd die we op social media besteden, wordt gespendeerd via mobile devices. Daarbij kijken we gemiddeld 150 keer per dag op onze smartphone. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw campagne mobile ready is, dit houdt in dat jouw bericht op diverse mobile devices representatief wordt weergegeven. 

 

Augmented Reality

Bij Augmented Reality (AR) wordt er informatie over de werkelijkheid heen gelegd. Er zijn al behoorlijk wat bedrijven die gebruik maken van Augmented Reality. Zo heeft Bol.com bijvoorbeeld een app waarmee je kunt kijken of meubels in je huis passen. En wat te denken van alle AR-filters die bijvoorbeeld Snapchat implementeert. Alle social media giganten duiken massaal op Augmented Reality, dat in 2018 nog veel meer gebruikt zal worden.

 

Influencer marketing

De afgelopen jaren heeft Influencer marketing bewezen zeer effectief en succesvol te zijn, dit zal in 2018 nog meer doorgroeien. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Influencers zijn actief op social media en hebben meestal veel volgers waarmee zij door het publiceren van verschillende content invloed kunnen uitoefenen op die volgers. Veel bedrijven gebruiken Influencers om hun merk te promoten op social media en om een specifieke doelgroep te bereiken en te beïnvloeden.

 

Nieuwe privacywet

Op 25 mei 2018 gaat definitief de wetgeving algemene vordering gegevensbescherming (AVG) van start. Dit zal effect hebben voor bedrijven, bijvoorbeeld het gebruik van custom audience targeting binnen Facebook en andere kanalen ligt niet meer zo voor de hand als voorheen. Ook kun je niet zomaar een e-mailadres van een volger op social media gebruiken voor een mailinglijst of database. Bedrijven zullen vanaf de intreding van de privacywet veel scherper om moeten gaan met de gegevens waarmee ze werken, vooral omdat de boetes hoog op kunnen lopen.

 

Adverteren

Wat ook steeds belangrijker wordt is adverteren. Je ziet dat je steeds vaker advertising moet inzetten om gezien te worden. Met social advertising adverteer je steeds specifieker op je doelgroep. Bijna elke maand worden er door Facebook weer nieuwe advertentievormen en targeting opties geïntroduceerd. Ook LinkedIn is hier mee bezig, met bijvoorbeeld lead ads, account based advertising, remarketing en een eigen audience network.

 

Chatbots

Ten slotte vormen Chatbots één van de voornaamste trends op social media voor de komende jaren. Via Chatbots wordt één op één communicatie gecombineerd met automation. Messengergiganten WhatsApp en Facebook Messenger implementeren snel advertentievarianten waarmee je gericht één op één conversaties met je klant kunt starten. Met Chatbots kan jij je klanten actief benaderen en helpen in het aankoopproces. Zo kun jij jouw conversie sterk verhogen.

 

Contact

Add Social

De Corantijn 27f, 1689 AN Zwaag
T: 0229 763 000