5 kansen voor e-commerce op social media

Je hebt een webshop en wil meer (potentiele) klanten bereiken. Dus wat doe je dan? Natuurlijk richt je je dan op jouw marketingactiviteiten! En dan met name op Facebook omdat je hiermee snel een grote groep mensen, en dus potentiele nieuwe klanten, kunt bereiken. Maar haal jij wel alles eruit wat erin zit met betrekking tot e-commerce op social media? Er zijn een aantal trucjes die jij kunt toepassen!

 

Verrijk jouw social mediaberichten

Social media is er om jou te helpen. Sociale platforms kijken continue waar hun gebruikers behoefte aan hebben en spelen hierop in. Op Instagram is het bijvoorbeeld mogelijk om producten te taggen met een link naar de webshop. Dit deden zij nadat zij ontdekten dat 60% van de gebruikers producten op diensten ontdekken via het platform. Daarnaast onderneemt zo’n 75% van de gebruikers actie om producten naast het platform beter te bekijken. Hiermee wordt Instagram een verlengstuk van jouw webshop.

Ook Facebook speelt hier handig op in door het ‘Shoppen’ gedeelte op een bedrijfspagina. In dit gedeelte kunnen producten toegevoegd worden en daarmee getagd in een bericht. Dit maakt het de gebruiker net als op Instagram makkelijker om direct het product beter te bekijken.

 

Spreid je kansen

Focus jij je nu alleen nog maar op Facebook? Facebook is een zeer effectief marketingkanaal. Toch kan het vaak helpen om jouw marketing meer cross mediaal in te zetten. Kijk goed naar welk social mediaplatform bij jouw product en bedrijf past en spreid je kansen. Herhaling zorgt voor herkenning bij jouw (potentiele) klant.

 

Inspireer!

Uit onderzoek blijkt dat een bedrijf sneller producten verkoopt via social media met het plaatsen van berichten ter inspiratie. Deze berichten werken beter dan commerciële berichten waarin producten of het bedrijf worden aangeprezen. Wissel jouw content daarom dus goed af en inspireer jouw (potentiele) klanten!

 

 

Bigger doesn't always mean better

Een social mediakanaal heeft veel gebruikers en dus is het succesvol om hierop actief te zijn. Toch? Niet dus! Twitter is hier een goed voorbeeld van. Waar zij een enorm aantal gebruikers hebben, zijn er verbazingwekkend weinig gebruikers actief.

Waar Twitter eerder heel populair was, is dat nu heel anders. Gebruikers willen tegenwoordig alles groter en gedetailleerder. Zij willen liever 1 keer per dag interessante content zien in plaats van 20 korte vluchtige berichtjes. Denk dus goed na wat een social mediaplatform voor jou kan doen en nog belangrijker, wat jouw klanten graag willen zien.

volgers per social media kanaal

Aantal volgers per kanaal

 

Welke interesses hebben jouw klanten?

Bedenk je goed waar jouw klanten zich mee bezig houden. Creëer profielen op basis van interesses en voorkeuren. Zet deze interesses en voorkeuren vervolgens in voor de communicatie met klanten met hetzelfde profiel via andere kanalen. Bijvoorbeeld voor e-mailmarketing. Speel daarnaast ook in op actualiteiten en seizoen gerelateerde onderwerpen. Sociale platforms bieden namelijk juist de kans om te ontdekken wat fans beweegt en waar hun hart sneller van gaat kloppen.

 

 

 

Contact

Add Social

De Corantijn 27f, 1689 AN Zwaag
T: 0229 763 000